כירולוגיה הוליסטית: תורת כף היד בשילוב שפת-גוף ופנים

בהביטך במראה נדמה לך כי את מכיר את הדמות הנשקפת. מוכרים לך התווים והסימנים ואפילו פיתחת יחס אישי לכל אחד מהם. אולם הידעת כי האופן שבו מתועלת חשיבתך בא לידי ביטוי במבנה האוזן כמו גם במבנה השיער ואיכותו וכווון זרימת קו האנרגיה המנטלית בכף היד? במפגש חברתי נדמה כי ב-90 השניות הראשונות למפגש בין שני בני אדם – במבט העין הראשוני – נוצר הרושם הבסיסי שעליו תושתת ההכרות כולה, ורק 7% מההשפעה ההדדית עוברים במילים, השאר – 93% אינם מילוליים? כך בלחיצת יד אחת מתקבלת תחושה ישירה של קירבה או דחייה ונוצר הרושם הראשוני על האדם: האם הוא טיפוס יוזם? דומיננטי? אסרטיבי? או שמא- פסיבי? תלותי? או סגור?

הידיים אשר בצורתן ותפקודן קשורות באופן הדוק כל כך לנפש יכולות לספק לנו גילויים – וכן ביטויים ניתנים לפענוח- על הייחוד הפסיכולוגי, כלומר- אופי האדם" יונג. ייחודם של הידיים ככלי המביע את עצמיותנו נובע מן העובדה שכבר מגיל שנה לערך הן מתחילות להביע תחושות רגשיות כמו כעס, צער, הנאה, או חיבה. הידיים מהוות מרכיב חיוני בדיבור ומאפשרות לנו להביע רגשותינו העמוקים ביותר.

ברמה פיסיולוגית היד הנה שלוחה ביצועית פונקציונלית והמחשתית של המוח, הכלי החיצוני המשוכלל ביותר במערכת האנושית, המסוגל לשלב תנועה מכנית עם קצב, רגישות ודיוק מרביים.

ברמה פסיכולוגית היד מעבירה אות התנהגותי ומסר רגשי: הזרועות והידיים מבטאים מספר רב של רגשות תפקודיים שונים – ליטוף, חיבוק, הכאה וכדומה.

ברמה אנרגטית, היד הנה מראה המשקפת את המודל האנושי המחומש. חמשת מרכזי האנרגיה העיקריים מיוצגים בכל אחת מן האצבעות ובאים לידי ביטוי באמצעות חמשת החושים. דרך הבנת הקוד האנרגטי המחומש נוכל לאבחן את האישיות דרך שלוש נקודות מבט: כירולוגיה, שפת הגוף וחכמת הפנים. כך למשל, בעקבות הקשר בין מרכז החשיבה המיוצג (בכף היד) ע"י האגודל (מערכת כוח הרצון) וחוש השמיעה, ילמד מבנה האוזן כיצד אנו חושבים… לדוגמה: אוזניים גדולות ועבות תדגשנה את האלמנט המנטלי ותעצמנה את יכולת הקליטה של בעליהן…

הכירולוגיה – תורת כף היד בגישה המודרנית, משלבת ידע עתיק עם מחקרים מדעיים עדכניים ומשמשת כשיטה לאבחון מבנה האישיות, מצב בריאות והערכת האיזון האנרגטי והנפשי של האדם. כף היד מהווה מראה לקשרי הגוף-נפש. דרכה ניבטת המהות הפנימית, מתגלות הנטיות והכישרונות הטבעיים, כמו גם מעצורים ותסכולים המעכבים מימוש פוטנציאל ומשפיעים על האיזון או חוסר האיזון האנרגטי, הנפשי והבריאותי.

כירולוגיה הוליסטית –  קריאה בכף היד של המאה ה-21 – הנה שיטה לאבחון אישיות, מצב נפשי ובריאותי ואיזון אנרגטי, שפותחה על בסיס שלש הגישות הנ"ל, על ידי תמר זוהר שיר, במיוחד למטפלים בכל תחומי הרפואה, והרפואה המשלימה, מחנכים ועובדים סוציאליים ומטרתה להוות אמצעי להעמקה והעשרת רמת האבחון של המטפל וטיפוח יתר זרימה, מודעות ורגישות ליחסי מטפל–מטופל.

חשיבות שיטת אבחון  בכף היד זו במיוחד למטפלים מורים ומחנכים נובעת מן העובדה שמיומנותם היא בחדירה עמוקה ככל האפשר לשורש הבעיה הבריאותית או הנפשית אצל המטופל/המאובחן, במגמה לאתר את מקור חוסר האיזון. כך אם במבט עין ראשוני, דרך שפת הגוף והפנים, יאובחן האדם כטיפוס רגשני, למשל- דרך נטיית ראשו המדגישה אונה ימנית, ולו, בנוסף, מבנה עיניים מעוגלות גדולות, וחומות או צוואר קצר ומלא – ה"שער" שדרכו ייפתח אותו אדם לטיפול יהיה השער הרגשי, זו תהיה הגישה המוכרת ועל כן המועדפת, אליו. כמו כן , יכול להיות כאן רמז לצורך באיזון הצד הלוגי- שכלתני בחייו. במהלך הטיפול תשקף שפת הגוף שלו – בדרך בלתי אמצעית – נקודות חוזק או תורפה, מגננות או חוסר בטחון ותאפשר רגישות נוספת מצד המטפל או המאבחן למצבו תוך כדי המפגש. מבט חודר יותר, תוך בחינת כף ידו, יאפשר מיקוד הבעיה דרך חשיפת עולמו הנפשי. תבניות דומיננטיות באישיות, הדחקות וקיבעונות הטבועות בתת המודע בעקבות טראומות רגשיות שאירעו בעבר ושעשויות להיות מושלכות על מצבו הנפשי-בריאותי העכשווי.

מאחר ואנו מצויים בפתחה של תקופה המעודדת ביטוי אישי מחד, והקושרת את חוסננו הנפשי והבריאותי עם תחושת סיפוק ומימוש העצמי, מאידך – הצורך לממש ולהתחבר אל האמת הפנימית הולך ותופש מקום נכבד בסדר העדיפויות האישי. ניתוח מעמיק של האישיות דרך כירולוגיה תורת כף היד נועד להכוונה מקצועית, פיתוח מודעות והכרת הפוטנציאל כמו גם הבנת המעצורים המעכבים התפתחות.

 

מאמרים נוספים

אבחון אישיות להשמה – באמצעות אבחון בכף היד

תורת הכירולוגיה הקלאסית נחלקת לשני תחומים:
מבנה ומתאר כף היד, בפרמטרים של קשיות –רכות , נוקשות גמישות, גודל, צורת היד וכד'.
הקווים המשורטטים על היד שהנם תשקיף המוח האנושי על 3 רבדיו- המוח הרפטילי (זוחלי), המוח הלימבי (רגשי) והמוח הצרברלי (המוח החושב).

קראו עוד »

גלגול נשמות: האומנם?

נושא מדובר: גלגולים, רגרסיה, קארמה, תרפיית גלגולים. מחשבת הגלגולים כפי שנהגתה בתרבויות ובדתות השונות לאורך ההסטוריה מלמדת שאכן – זהו נושא מדובר עם זקן ארוך ארוך… בבסיס התפישה הבודהיסטית של גלגול נשמות טבועה האמרה "You live to die well".

קראו עוד »

כיצד להפוך לחיצת יד סתמית לכלי התבוננות ואבחון אישיות

בפעם הבאה כשאתם לוחצים ידו של לקוח לפני סגירת עסקה שימו נא לב למספר גורמים משמעותיים שיחשפו, ללא מילים, קוים משמעותיים באישיותו ויקלו על קבלת ההחלטה בעיקר באותם רגעים מהוססים של הרגע לפני. ובכן:

קראו עוד »

תמר זוהר שיר